Naja Amelung om Konflikthåndtering

”Alle ønsker færre konflikter og misforståelser”

Everything DiSC er et uundværligt redskab for Naja Amelung, når hun hjælper organisationer med at skabe harmoniske og effektive teams. Det udstiller, hvor skoen trykker og anviser en bedre vej.

Hvad var din vej ind i Everything DiSC?

”Den starter helt tilbage til 2007, hvor jeg blev certificeret for første gang. Dengang arbejdede jeg som organisationsudviklingskonsulent i en kommune. Vi var nogle stykker i afdelingen, der blev enige om, at vi havde brug for et redskab til personale- og lederudvikling. Everything DiSC var en stor øjenåbner for mig, og jeg har brugt det lige siden – i de seneste 10 år som selvstændig. I dag bruger jeg det hovedsageligt til teamudviklingsforløb af kortere og længere varighed. Ofte kommer kunden til mig med en konkret udfordring, som man har brug for at få løst. Det kan være, at man skal konstituere et nyt team eller en bestyrelse, og derfor gerne vil have det bedste afsæt for at bringe ressourcerne bedst muligt i spil. Men typisk er anledningen mere problemfyldt. Det kan fx være, at et team ofte har konflikter eller lider under mistrivsel. Eller det kan være, at en leder konstaterer, at nogle teams ikke præsterer, som de skal. I alle tilfælde er Everything DiSC eminent til at gennemskue dynamikkerne i samarbejdet. Hvad er det præcis, der sker mellem medarbejderne, når et team går i stå eller bare ikke fungerer? Hvorfor arbejder nogle godt sammen, mens andre helst undgår hinanden? Jeg vil gerne have, at teamet selv finder veje til at regulere det, så alt ikke skal omkring chefen.”

”I alle tilfælde er Everything DiSC eminent til at gennemskue dynamikkerne i samarbejdet.”

Hvordan griber du teamudviklingen an i praksis?

”Der er en række faste grundtrin. For det første bruger jeg selvfølgelig noget energi på at tale med kunden om, hvad udfordringerne er, og hvad kunden ønsker at opnå med forløbet. Når det er på plads, inviterer jeg alle deltagere til at mødes – enten fysisk eller som en online seance. Her giver jeg dem en kort introduktion til Everything DiSC. Det er vigtigt at få slået fast, at profilen ikke er en test, men bygger på en analyse af de spørgsmål som respondenten selv har svaret på.

Og det er især vigtigt at få fortalt, at der ikke er noget rigtigt og forkert ved nogle af profilerne. Man skal ikke bestå noget, og profilerne er lige værdifulde, fordi de i et team netop bidrager med noget forskelligt og derfor tilsammen er med til at skabe den fælles succes. De pointer er vigtige at få formidlet fra start, fordi det tager brodden af de forbehold, deltagerne måtte have. Paraderne bliver sænket, og så er alle klar på næste skridt, som er at tage en Everything DiSC-profil. Derefter modtager de alle en grundig, individuel tilbagemelding på fra mig, så de både får indsigt i egne styrker og udfordringer samt blik for, hvordan de interagerer med deres kollegaer. Det giver en del fede aha-oplevelser. Og det gør det også, når vi i sidste ende mødes alle sammen til en fælles teamdag, hvor vi matcher profilerne op mod de temaer, kunden gerne vil have styrket. Eksempelvis indbyrdes kommunikation, stærkere samarbejde eller øget selvledelse. Så begynder erkendelserne for alvor at indfinde sig.”

”Og det er især vigtigt at få fortalt, at der ikke er noget rigtigt og forkert ved nogle af profilerne. Man skal ikke bestå noget, og profilerne er lige værdifulde, fordi de i et team netop bidrager med noget forskelligt og derfor tilsammen er med til at skabe den fælles succes.”

Hvilke indsigter og færdigheder får deltagerne med sig?

”De bliver en del klogere på sig selv og lærer at forstå deres kollegaer bedre, herunder også de dynamikker, der gør, at samarbejdet ikke altid former sig, som de ønsker det. Alene det, at vi på den sidste dag målretter læren fra Everything DiSC-profilerne til deltagernes hverdag på jobbet, gør en forskel. Jeg kan se, at de får en dybere forståelse og respekt for hinanden. Det er så nemt bare at undgå dem, vi ikke helt forstår, eller fejlfortolke deres signaler. Men når man pludselig forstår, hvorfor folk gør, som de gør, bliver man straks langt mere tolerant. Husk på, at alle jo dybest set gerne vil være en del af en arbejdsplads, hvor man trives og samarbejder godt. Med Everything DiSC får man blik for mulighederne og et fælles hverdagssprog til at italesætte det, der sker i rummet. Samtidig bliver det tydeligt, hvis et team mangler bestemte ressourcer for at kunne præstere bedre. Og det bliver tydeligt, at nogle medarbejdere bruger urimelig meget energi på at passe ind i de normer flertallet (ens profiler, red.) definerer. Så en del af øvelsen handler bestemt også om, at den enkelte medarbejder skal blive bedre til at sætte ord på, hvad han eller hun har brug for i sit arbejde. Herunder også at sige fra, når noget dræner dem for energi.”

Hvordan sikrer man, at pointerne bliver omsat til praksis?

”Jeg er super optaget af, at indsigterne skal føre til en ny og bedre praksis. Ellers er det lige meget. Først og fremmest handler det om at holde fast i læringen, når hverdagen indfinder sig. Det kan man fx gøre ved at forpligte hinanden på at anvende DiSC-redskaberne i planlægningen af de daglige opgaver, eller ved at mødes med mig med faste intervaller for at samle op på, hvordan det går. Det gør jeg med en del af mine kunder. Og så deler jeg plakater ud, hvor alle teammedlemmer kan plotte sig ind på en DiSC-oversigt, så alle får en daglig reminder om, hvad der driver kollegaerne. Det giver overblik og noget at tale ud fra, når en given situation skal analyseres. En sjov detalje er, at GDPR-reglerne faktisk indebærer, at plakaterne ikke må ses af andre, så jeg har flere kunder, som har placeret plakaten på bagsiden af toiletdøren. Der skal den jo nok blive set af alle i teamet et par gange om dagen. Når jeg taler med gamle kunder, er det ofte det samme budskab, der går igen, når effekten skal vurderes. Teamudviklingen virker i sig selv konfliktforebyggende, og med færre konflikter følger bedre teamwork og bedre trivsel. Teamet præsterer simpelthen bedre, og medarbejderomsætningen bliver lavere, hvilket selvfølgelig også smitter af på bundlinjen i sidste ende.”

Hvordan er dit samarbejde med DISCnordic?

”Perfekt. De er altid på stikkerne for at hjælpe og støtte mig, og jeg betragter dem faktisk som en slags kollegaer. Jeg valgte i sin tid DISCnordic, fordi de er nede på jorden, og den fornemmelse har jeg stadig 100 procent. Jeg er også ret begejstret for deres rapporter – både grafikken og sproget. Det er til at forstå, og hvis jeg studser over noget sprogligt i profilerne, er de altid lydhøre.”

AMELUNG 

AMELUNG styrker trivslen i organisationer gennem praksisnær leder-og teamudvikling, kurser og ledercoaching. Virksomheden drives af Naja Amelung, der bl.a. har et stort kendskab til undervisningsområdet og det specialpædagogiske felt.

Indkøbskurv
Varekurv0
Der er ingen produkter i kurven!
Fortsæt med at handle
0