Læringsspil
DISCnordic har udviklet to læringsspil, som kan hjælpe teams med at træne effektivt samarbejde. DISCteamplayer fokuserer på ledelse, motivation og teamarbejde og High Performers fokuserer på de nødvendige adfærdsmønstre i et High Performing Team.
TEAMPLAYER
- Et spil om effektivt teamsamarbejde
DISCteamplayer
DISCteamplayer er et læringsspil der fokuserer på ledelse, motivation og teamarbejde, og spillet henvender sig til både teammedlemmer og ledere.
Spillerne har i fællesskab rollen som en ny chef der overtager en dårligt fungerende afdeling, og det er spillernes opgave, at træffe beslutninger og iværksætte tiltag der motiverer medarbejderne og dermed skabe et harmonisk og motiveret team med høj performance.
For at få succes som afdelingschef, skal spillerne foretage forskellige valg og ledelseshandlinger på baggrund af hændelser, situationer og under hensyntagen til medarbejdernes adfærdsmæssige præferencer og der er en direkte sammenhæng mellem medarbejdernes adfærdsstile og deres reaktion på de ledelsesmæssige valg. Spillet skaber dermed refleksioner og samtaler om forskellige præferencer og hvad der motiverer forskellige medarbejdere i spillet og det kobles hurtigt til oplevelser fra spillernes egen hverdag.
Udbytte:
Indsigt i egne præferencer, motivation af forskellige adfærdsstile og konsekvensen af forskellige ledelsesbeslutninger.
Målgruppe:
En gruppe på 4-6 ledere, medarbejdere eller teamkolleger.
Tidsforbrug:
Ca. 2 timer.
HIGH PERFORMERS
- Et spil om effektivt teamsamarbejde
High Performers
High Performers er et læringsspil der fokuserer på de adfærdsmønstre der skal være til stede for at skabe et high performance team.
Deltagerne spiller sammen, og har i fællesskab rollen som projektleder for et dysfunktionelt projektteam, der arbejder på et prestigeprojekt som er vigtigt for hele virksomheden.
Projektlederen skal træffe beslutninger som fører teamet fra dysfunktion til high performance, samtidigt med at der skal fokuseres på både kvalitet og performance. Rejsen går igennem de fem adfærdsmønstre: Tillid, Gode konflikter, Ejerskab, Fælles ansvar og Fælles mål og selvom spillet omhandler en fiktiv virksomhed og et fiktivt team, vil spillerne meget hurtigt begynde at inddrage egne erfaringer og trække paralleller til egen organisation. Der er undervejs indbygget refleksionsøvelser som drejer sig om spillernes eget team, hvilket sikrer koblingen til spillernes samarbejde i hverdagen.
Udbytte:
Bevidsthed omkring styrker og udviklingsområder i eget team, samt konkrete handlingsplaner som teamet kan arbejde videre med efter spillet.
Målgruppe:
Et team bestående af 3-8 deltagere som arbejder sammen om at nå fælles mål.
Tidsforbrug:
Ca. 2½ time.